SKOGMUS

Noen dager hver uke er 3-6 åringene Skogmus hvor de har fokus på aktiviteter tilknyttet naturen. På denne gruppen er det 12-15 barn og 3 voksne.

Skogmus er opptatt av å gi barna gode naturopplevelser. Vi ønsker å gi barna kunnskap om naturen vi ferdes i og gjennom den kunnskapen lærer de respekt og ansvarsfølelse for naturen. Barna skal få oppleve  glede ved å være i skogen gjennom engasjerende og kunnskapsrike voksne.

Vi går til steder som har mye sol en sein høstdag, vi leter etter drømmehagen når sola
kikker gjennom på våren, vi søker ly under en stor gran når regnet overrasker oss langt inni skogen, vi leter etter ferske revespor ved revehiet når det første snøfallet kommer, vi går på ski langs jorder og dypt inni skogen og oppdager at snøen har forandret landskapet, vi følger bekker i håp om å finne en sjø, vi følger elgspor i håp om å finne flere elgsenger, vi finner plutselig en prinsesse i en eng vi har godt forbi veldig mange ganger og vi blir nesten løpt ned av rådyr i rådyrskogen. Alt kan skje ute i naturen.

Når ungene er i skogen lærer de å bruke ulike redskaper som kniv, sag og øks , de tilbreder maten de finner som sopp og bær, de lærer mye om samspill og samarbeid.